Újdoságok
Karesz 2005.12.12. 19:56
!!!!
|
|
A japánok nem is várakoztak tovább, bemutatták teljes, 2006-os modellpalettájukat. Az európai gyártók - érthető módon főleg az olaszok - már sokkal inkább ragaszkodtak a tradícióhoz, miszerint páros évben a németek (München vagy Köln), páratlan évben az olaszok (Milánó) privilégiuma az újdonságok legelső bemutatása. Ennek szellemében pl. a Ducati még csak ki sem állított Párizsban, mások a "jut is, marad is" taktikát választották, így a franciáknál is lelepleztek néhányat a 2006-os modellek közül, és Milánóban is bemutattak párat.
Rekordok számokban
A legutóbbi EICMA mérete sem volt semmi, de most 29,3%-kal nagyobb fedett területet, összesen 63 685 m 2-t öntöttek el a kiállítók. Az egyéb eseményekre további szabad terület áll rendelkezésre, itt vannak a bemutatók, a triálosok és a streetfighterek itt fagyasztják belénk a lelket, valamint a tesztpályák is innen foglalják a helyet. Ezt a régi kiállítási helyszínen el sem lehetett volna képzelni. A fedett és szabadtéri eseményekre összesen 300 000 m 2-nyi hely szolgál.
Rekordokat ütött a kiállítók száma is: 1560 cég kínálja portékáját, melyből 833 külföldi, a többi olasz.
A gyártók sorát mindenképpen a duzzogó Ducatival kezdeném. Mivel a Párizsi Motor Show-ról távolmaradt, így mindenki biztos volt benne, hogy 2006-os teljes modellpalettájával saját hazájában, saját vevői előtt szeretne először megjelenni.
Egyenesen a versenypályáról érkezett a 999R Xerox replika, mely nem csak fényezésében, de számos egyéb műszaki megoldásában - például fékei és Ohlins hátsó csillapítása - is a 2005-ös Superbike Világbajnokságon indított motort mintázza. Az ST3s ABS a sport-túra modellek csúcsa. Az immár blokkolásgátlóval szerelt motorba csúcsminőségű váz, állítható Showa teleszkópok. És Ohlins hátsó lengéscsillapító került.
A cég igencsak odapörkölt legújabb kreálmányával a KTM-nek. Az osztrák gyár eddig fennen hangoztatta, hogy övé a Super Duke, a Super Enduro, a legszuperebb Supermotó, ám most a Ducati - akár a gyerekek - jól rátromfolt. Ha a tiéd szuper, akkor az enyém hiper. És ismét igazat kell adnunk az olasz gyárnak, mivel Hypermotónak keresztelt legújabb tanulmánygépe tényleg mindent visz. 174 kilójához 100 lóerőt kínál a léghűtéses, L2-es motor.
A részletek kidolgozottságából arra gyanakodhatunk, hogy a Hypermotard gyártására már nem kell sokáig várnunk. Hogy a léghűtéses motorban mi az új, az nem derült ki a gyáriak beszámolójából, de a térhálós acélcső váz, az egykarú lengővilla, egyértelművé teszi, hogy a Ducati ragaszkodik a hagyományaihoz. A supermotósághoz a sportgumival szerelt, pillekönnyű Marchesini versenykerekek, a keskeny supermoto ülés, a Multistradáéhoz hasonlóan felhúzott kipufogódobok, a kézvédők és a dupla első sárvédő járul hozzá.
Az első rugózást a futómű építők nagymestere, a Marzocchi szállítja, hátul Ohlins rugóstag csillapít. Nem csak a kerekek könnyűek, a hiperkezes viselkedéshez a legfontosabbnak a rugózatlan tömeg csökkentését tartották, így elöl az egyetlen, 320 mm-es tárcsát radiálisan felszerelt, négydugattyús féknyereg lassít, hátulra 240-es tárcsát szereltek.
A versenykuplung segít, hogy a hirtelen visszaváltásokkor a nyomatékos kéthengeres rakoncátlankodását kezelni tudjuk, a tömegcsökkentésről pedig magnézium motorfedelek gondoskodnak.
A BMW is Milánóig tartogatta 2006-os újdonságati. A tavalyi modelldömping idén sem áll meg: a német motorgyár négy újdonsággal készült el. Bár néhány kép már kiszivárgott a BMW-től teljesen idegen, soros kéthengeres F800S-ről, igazi bemutatója mégis itt történt meg. A bajor cég a sport-túra vonalat erősíti idén is, Míg az F800S inkább sportosan néz ki, az F800ST teliidomával, magasabb elejével és hátsó csomagtartójával inkább a túravonalhoz áll közel. Mindkettő szíjas váltót és 80 lóerős Rotax-Bombardier fejlesztésű motort kapott.
Az R1200S 122 lóerejével minden idők legerősebb boxere. Talán a Boxer Kupák remek hangulata hiányzik a német gyárnak? A formavilág az R1150S-éhez hasonlóan asszimetrikus, de minden sokkal könnyebb lett, és az új modell múdosított ruhájához LED-es hátsó lámpát kapott.
A K1200S és a K1200R sikere után itt a K1200 sorozat legújabb, tagja a K1200GT. GT, mint Grandturismo, azaz egy sportos motor lapul a túraidom alatt. A 150 lóerős négyhengeres blokk már jól ismert, ezt most még több túrás lehetőséggel töltötték meg. A fullos túrajelmez mellé új ülést és új, állítható kormányt is kapott, valamint rengetegféle gyári kiegészítőt kínál hozzá a BMW.
A Vespa különleges formájával azonnal elrabolja rajongói szívét, és akit egyszer megszédít, az soha nem akar szabadulni tőle. Audrey Hepburntől Nicole Kidmanig szinte minden Hollyvoodi sztár használta filmjében ezt a klasszikus közlekedési eszközt. A robogók úttörője 2006-ban ünnepli 60. évfordulóját. A Piaggio múzeum számos ritkasággal prezentálta a gyár hatvanéves történelmét, de új modellekkel is ünnepelték a neves évfordulót: két új Vespa modellt fognak 2006-ban gyártani, a GT-60-at, mely a GTS250-ből fejlesztettek tovább. A legelső, 1946-ban gyártott Vespához hasonlóan ez is fémből készült karosszériával készül. A másik modell, az LX-60 a harsány 70-es éveknek állít emléket, amikor a Vespák uralták az utakat.
De nem csak a Vespa ünnepel évfordulót 2006-ban. A Malguti már a hetvenötödiket tölti. A hatalmas, sárga színű standot meglátogatva visszautazhatunk az időben. 1955-ből a legendás Mosquito, vagy a 61-es SuperSport versenymotor mellett számos modell eleveníti fel a régi tradíciókkal rendelkező gyár múltját. A Malagutit még mindig az alapító család igazgatja Bologna mellett, és nem süllyedt el az olasz motorgyárak olvasztótégelyébe. Az 50, 125, 250 és 500 cm3-es robogók mellett olyan különlegességeket is gyártanak, mint a Ducati Superbike és MotoGP motorjainak robogó-replikái: a Firefox és a Phantom modellek.
A KTM sem remekelt Párizsban, a narancssárga újdonságokat Milánóra tartogatták. A V2-es motorcsalád két legújabb tagja, a 950 Super Enduro R és a 990 Adventure az óriások sorát szaporítja. A versenyzésre is alkalmas 950 Super Enduro R a korábban megjelent 950 Supermotót jelölheti meg őseként, de azért van sok különbség is. Első látásra az új első sárvédő és a fejidom tűnik fel, de az ülés is keskenyebb, a tank pedig 14 literes. A futóművet a keményebb igénybevételhez hangolták, míg a fékeket a bütykös gumikhoz optimalizálták.
A V2-esek első tagját, a 950 Adventure-t három év gyártás után leváltotta a KTM. De itt van helyette a még erősebb, még nagyobb, még környezetbarátabb KTM 990 Adventure növelt lökettérfogattal és üzemanyag-befecskendezővel. A normál ülésmagasságú alapverzió fekete vagy narancs színétől könnyen megkülönböztethető a hosszú rugóutú futúművel szerelt, kékre festett sportosabb kivitel.
Az Aprilia kivette a részét mindkét nagy kiállításon. Párizsban a Tuonóval és a V2-es RXV, SXV off-road gépekkel virítottak, míg Milánóba négy újdonsággal, a Scarabeo 500-zal, az RSV1000R és Factory szupersport gépekkel, valamint az RS125-tel érkeztek.
Az új Scarabeo legelőnyesebb tulajdonsága, hogy bár egy maxi-robogóról beszélünk, olyan kompakt, mint egy 250-es. Ennek oka, hogy sokat kritizállták az óriásrobogók városi közlekedési képességeit. Az integrált fékrendszert kapott, és korlátozott mérete mellett jut hely az utas sisakjának is az ülés alatt.
Az Aprilia az új RSV-kkel tér vissza a versenypályára. A kéthengeres motor 143 lóereje, könnyű burkolata, Ohlins futóműve az egyik legkivánatosabb sportgéppé teszi az RSV1000R-t, amire a Factory változat csak rádob néhány lapáttal.
A kezdők és a fiatal motorosok nincsenek nagyon elkényeztetve a 125-ös sportgépek terén. Az Aprilia most megújította RS125-ös modelljét. Az új nyolcadliteres erősen hasonlít az RSV1000R-hez, ami az ifjú vásárlóknak is minden bizonnyal imponálni fog. Ilyen a vékony küllős alumíniumöntvény kerekek, vagy az erős fékek. Az új váz és a motor az Aprilia RSV125 GP motorjából származik.
A Moto Guzzi is kétszer akart az újságok címlapjára kerülni. A Breva 1100 és a Griso után a legendás olasz gyár itt mutatta be a Norge és a California Vintage modelleket. Ezúttal a Guzzi a hosszú túrák szerelmeseinek kedvez, mindkét gépet olyan kényelmi berendezésekkel szerelte fel, mely nem csak megkönnyíti, de kényelmesebbé is teszi az ülésben töltött hosszú órákat.
Az 1200 cm3-es Norge inkább a Guzzi jövőjét mutatja, míg a California Vintage a 35 éves California modell szép történetének állít emléket. A standon kiállították a Breva 750 mezítelen és a Nevada 750 túrásított változatát, valamint a California Classic és a Breva 750 legújabb színeit is. Természetesen nem hiányozhatott az MGS-01 Corsa versenymotor sem.
A kisebb olasz gyártók is itt tettek ki magukért. A Benelli vadonatúj Tornado 1130-cal jelent meg, de továbbra is megcsodáltuk a Tre-K-t, és a TNT-t.
A Bimota a DB6 1000-rel csődítette magához az olasz formatervezésre fogékony újságírókat. Ezres Ducati blokk pihen Sergio Robbiano művészi munkáiban, így a DB5 Mille-ben és a DB6 Delirióban. A név találó, a delíriumos hangulat napunk további részét végigkísérte.
A Spanyol gyár büszkeségével, a Derbi Mulhacen 659-cel már tavaly Bolognában találkoztunk. Azóta a különc utcai gép számos formatervezői díjat elnyert, de a futószalagokra még nem jutott fel. A fogadtatás annyira kedvező, hogy remélhetőleg a Derbi végre dönt a gyártás mellett.
A tartozékok, motorfelszerelések és motoros ruházat gyártók is tejes létszámmal felvonultak. Régóta várjuk már a Bluetooth-os bukókat, de nem kell tovább. A Nolan bemutatta a N-Com vezetéknélküli sisakját, melyben a motoros könnyedén tudja használni a mobilját, de hallgathat MP3-at, vagy CD-t, és természetesen a GPS navigáció utasításait is. Az itt bemutatott N-Com rendszer a Nolan prémium sisakjaiban, így az N102-ben és az N42-be építik be.
Aki becsömörlött a rengeteg motor között és egy kis pihenésre vágyik, azt Craig Jones és Kevin Carmichael világhírű streetfighterek és motoros akrobaták szórakoztatják minden nap délután. De pihenni ráérünk a hosszú téli hónapok alatt, most lehet csodálkozni, tervezgetni, próbálgatni. A 63. Milánói Motor Show (2005. november 20.) vasárnap este hatig nyitva áll, így ha kedved tartja... indulás!
|